Mitä tofu on?​*

Tofun juuret kantavat vuosituhansien taakse Kiinaan sekä Japaniin, missä sitä alettiin valmistaa yksinkertaisella menetelmällä soijamaidosta luontaisesti juoksuttamalla, hieman eri tavoin maasta riippuen. Tofu on siis hyvin luonnollinen, perinteinen kasviproteiini, joka tänäkin päivänä kuuluu keskeisenä osana itä- ja etelä-aasialaiseen keittiöön. Se on erityisen yleinen japanilaisissa kodeissa ja ravintoloissa.

Tofun koostumus on hieman juustomainen ja se löytää paikkansa mitä monimuotoisimmista vegeruoista ja annoksista. Tofua on saatavilla hieman erilaisilla kiinteyksillä, helposti käsiteltävinä paloina. Sitä voi murustaa, kuutioida tai siivuttaa ja käyttää pannun tai padan kautta lähes minkä tahansa keittiökulttuurin edustajana, tai jopa sellaisenaan.

Vegaaninen tofu on hyvällä proteiinipitoisuudella varustettu luonnollinen kasvisruokailun klassikko.

 

 

Mitä tempe on?

Tempe on ikivanhan indonesialaisen perinteen mukaan palkokasveista fermentoimalla valmistettu kiinteä kasviproteiinituote, jossa on mieto, pähkinäinen maku ja runsas purutuntuma. Tempen fermentoituessa sen sisältämät palkokasvit muuttuvat elimistössä paremmin sulaviksi.

jalotempe-tempeh-tempe-kasviproteiini

 

Kiinteän rakenteen, helppokäyttöisyyden ja makuja itseensä imevän luonteensa ansiosta tempe taipuu vaikka mihin. Tempellä voi helposti korvata lihan melkeinpä missä vain arkiruokailussa. Se nousee pääosaan aasialaisessa keittiössä tai trendikkäissä kulhoruoissa ja toimii vaikkapa proteiinipitoisten aamiais- tai eväsleipien täytteenä.

 

Vegaaninen tempe sisältää runsaasti proteiinia ja sitä on tosi helppo käyttää. Tempeateriat valmistuvat käden käänteessä: ​pilko, paista ja mausta.

Step 1: pilko

Kuutio, siivu, kolmio – valitse fiiliksen mukaan mieleisesi muoto (voit myös murustaa tempen) ja paksuus. Mitä ohuempaa, sitä rapeampi lopputulos.

Step 2: paista

Kuumenna öljy pannulla niin, että sen pohja peittyy reilusti. Lisää tempepalat kuumaan öljyyn ja paista kummaltakin puolelta, kunnes pinta on ruskean rapea.

Step 3: mausta

Valitse tilanteeseen sopiva maustamistapa: luovuutensa voi päästää kukkimaan lisäämällä kuumat, paistetut tempepalat itse tehtyyn marinadiin tai pikavinkki on levittää niihin sudilla valmis kastike. Vinkkejä maustamiseen täällä Yleisresepti

Kruunaa lämpimällä, maustetulla tempellä salaatti, aamiaisleipä tai sämpylä, burgeri, curry, kulhoruoka, keittoannos tai vaikkapa nuudeliwokki.

 

jalotempe-tempeh-tempe-kasviproteiini