Miten tehdä tofusta nopeaa arkiruokaa?

Helposti! Nappaa täältä ruokavinkkejä ja kokkausohjeita, joilla onnistut.


Väittääkö joku vielä, että hyvää kasvisruokaa on vaikea tehdä? Tai että tofun maustaminen on hankalaa? Luonnollisesti me uskomme (ja tiedämme) toisin, joten kokosimme tähän tärkeimpiä pro-vinkkejä todisteina siitä.

Olemme jakaneet vinkkimme kolmeen osioon, jotta löydät helpommin tarvitsemasi ohjeet tehdä jäätävän hyvää ruokaa tofusta.

Osa 1: Ruokavinkkejä: mihin ruokiin käyttää tofua?

Osa 2. Tofukysymys: kuinka valita tilanteeseen sopiva Jalotofu?

Osa 3: Tofun käsittely: tofun muodon valinta

Osa 1

Ruokavinkkejä: mihin ruokiin käyttää tofua?


Lyhyt vastaus: mihin vaan! Emme ole vielä keksineet ruokaa, jossa tofu ei toimisi. Tiedetään, helppoahan meidän on sanoa, että tofu sopii mihin vaan. Mutta ei jätetä tätä vain tähän, vaikka se totta onkin.

Aloittelevan, kasvisruokaan tutustuvan kokeilijan ohjaamme kokeilemaan tofua vaikkapa salaattiin kasviperäisen proteiinin roolissa, tai – myös monen paatuneen vegekokin suosikkina – aasialaiseen kasvisruokaan. Yllättävän helppoa! Tofulla näistä tulee uutta, nopeaa arkiruokaa.

Intialainen curry, thaimaalainen curry tai nuudelit, kiinalaisen keittiön klassikot, mausteinen indonesialainen vai kenties makean suolainen japanilainen ruoka? Tofu on näissä kaikissa kuin kotonaan. Kirjaimellisesti.

Monelle meistä “perus” kotiruoka on vähintään yhtä ihanaa. Sekin onnistuu tofulla ja perinteinen liharuoka onkin yhtäkkiä ekologista kasvisruokaa. Pyörykät, padat, piirakat, pastat, tortillat — ja lista jatkuu.

Mistä reseptistä aloitat? Kannattaa kurkata myös ensin alta ‘Kokkauskoulu: miten tehdä tofusta rapeaa?’.

Osa 2

Tofukysymys: kuinka valita tilanteeseen sopiva jalotofu?


Kun tavoitteena on tehdä aivan hillittömän hyvää kasvisruokaa tofusta, pro-vinkkimme on ensin mätchätä oma “lähtötilanne” ja tofutyyppi. Tietyt yhdistelmät kun vain ovat match made in heaven.

Huom! Monessa reseptissämme tofukuutio kuivataan aivan ensimmäiseksi. Tämä on ratkaisevan tärkeä vaihe, joka takaa tofun hyvän maun ja rapeuden. Älä skippaa!  Lue lisää.


Lähtöskenaariot

a) kun maustehylly pullistelee mitä erilaisempia mausteita ja sekoituksia
b) kun jääkaapin kastikehyllyllä voisi pitää “kaiken maailman kastikkeet” -näyttelyn
c) kun vaan tykkäät maustaa itse, miedosti tai voimakkaasti, omilla luottomausteilla tai -kastikkeilla.

Mahdollisuudet ja uhat

Mahdollisuudet ovat olemassa ihan mihin vaan, olit sitten rohkea kokeilija tai tofun maustaminen vain on vahvuutesi. Meistä se on parhaimmillaan esimerkiksi “kana”korianteri-tofusalaatissa tai kung pao tofukastikkeessa. Uhkana se, että jäät koukkuun kokeilemiseen. Emme suosittele maustamaan mustikalla tai muilla marjoilla.

Keinot ja Kikat

Suosittelemme käyttämään Jalotofu Maustamatonta ruoissa tekemällä sille ensin nopea ja helppo tofun pannumarinointi. Takana ovat ajat, jolloin tofun marinointi tehtiin klassisella tavalla. Miksi? No, miksi käyttää tuntikaupalla aikaa marinointiin, jossa maku ei kuitenkaan pääse tofun sisälle, jossa tofun pinnasta ei tule rapea ja jossa marinadia menee hukkaan tai pala pannulla?


Lähtöskenaariot:

a) kun annoksen pitää olla nopea
b) kun tofun maustaminen itse ei nappaa
c) kun yrttinen ja valkosipulinen tai kylmäsavunmakuinen klassikkoproteiini puhuttelee.

Mahdollisuudet ja uhat:

Loputtomat mahdollisuudet! Etenkin, kun kokeilee miten eri tavoin valmiiksi marinoitu tofu, rapeaksi paistettuna, missäkin kasvisruoassa toimii. Monen suosikki on löytynyt marinoitujen tofujen kautta. Valmiiksi basilikalla ja valkosipulilla (Jalotofu Marinoitu) tai savunmakuiseksi marinoitu tofu (Jalotofu Kylmäsavu) loistaa esimerkiksi seuraavissa ruoissa: kalaton kalakeitto, tofukiusaus, pastat (etenkin pasta carbonara), wokit, salaatit, kulhoruoat jne.
Uhkakuva muodostuu kaavoihin kangistumisesta, jos alat syödä samoja ruokia samoina viikonpäivinä, joka viikko (esim #tacotiistai, #tacotorstai, #pizzaperjantai, #pastamaanantai #MAX10min -reseptit). Suosittelemme rikkomaan kaavoja ja vapauttamaan oma, sisäinen keittiöluovuus.

Keinot ja kikat:

Valmiiksi marinoidut tofut, eli luomuyrttejä, valkosipulia ja gluteenitonta soijakastiketta sisältävä Jalotofu Marinoitu sekä savunmakuinen Jalotofu Kylmäsavu, antavat luvan unohtaa tofun maustaminen. Koska marinointi on tehty puolestasi ja laadukkailla aineksilla hitaasti, siirry itsevarmasti suoraan hihojen käärimiseen ja itse tekemiseen.


Lähtöskenaariot:

a) kun ruoan pitää olla valmista todella nopeasti tai tulla jopa melkein suoraan paketist a
b) kun haluat varmistaa, että tofu on rapeaa ja maukasta
c) kun tavoitteena on tehdä järkyttävän hyvä kasvisruoka, joka maistuu lihansyöjällekin.

Mahdollisuudet ja uhat:

To infinity and beyond -mahdollisuudet. Koska valmiiksi revityt, käyttövalmiit Jalotofu Paahtopalat ovat kasviproteiinin optimaalisin muoto, suuhun täydellisesti sopiva, makuja itseensä imevä, jopa kanamainen ja hieman kapinallinen päätähti suurinpiirtein mihin vaan kasvisruokaan. Pakkauksesta suoraan pannulle, lämmitä nopeasti ja nakkaa salaattiin, wokkiin, tortillaan, aasiahenkisiin ruokiin, pastaan, keittoihin jne. Uhka? Kun et itsekään usko, että teit niin hyvää kasvisruokaa ja vieläpä niin nopeasti, ihan itse.


Lähtöskenaariot:

a) kun mielesi tekee jotain kermaisen pehmeää dippiä, kastiketta tai smoothieta
b) kun jutun juoni on todella yllättää muut ruokailijat
c) kun etsimessä on kasviproteiini, jonka olemassaoloa ruoassa ei huomaa kukaan.

Mahdollisuudet ja uhat:

Pehmeässä tofussa mahdollisuuksia on ehkä jopa eniten. Koostumuksensa ansiosta se kirjaimellisesti sulautuu tai jopa piiloutuu todella monenlaiseen ruokaan. Hieman salamyhkäisesti se tuo täyteläistä kermaisuutta ja samalla todella laadukasta proteiinia mitä yllättävämpiin annoksiin. Suosituimpia näistä ovat dipit, tahnat (esim pesto), kastikkeet, smoothiet ja jälkiruoat.
Uhkana muiden ruokailijoiden epäusko, kun kerrot näille käyttäneesi heidät hurmanneessa ruoassa tofua. Vain aniharva tunnistaa pehmeän tofun herkkupalaa suuhun viedessään.

Keinot ja kikat:

Nimensä mukaisesti pehmeä tofu muuntuu blenderissä tai ihan vain kevyesti vispaamalla täyteläisen kermaiseksi. Sen maku on neutraali, joten kaverikseen se kaipaa makuparin esimerkiksi mausteista, yrteistä, marjoista, hedelmistä, kaakaojauheesta + makeuttajasta jne. Kuuntele siis mielitekoasi ja blendaa/vispaa luovasti!

Osa 3

Tofun käsittely: tofun muodon valinta


Tofun muoto on tavallaan henkilökohtainen makuasia. Jollekin kuutio on lyömätön klassikko, joku haluaa tofun revittynä muistuttavan enemmän kanasuikaletta. Kolmas siivuttaa savutofua leivälle. Jokaiselle on paikkansa, mutta seuraavat vinkit kannattaa vilkaista.

Tofukuutio


Tofun klassinen muoto. Toimii loistavasti kasvisruoassa proteiinina, kunhan sen marinoi tai maustaa hyvin ja paistaa joka sivulta. Toimii salaateissa, bowleissa, wok-ruoissa, padoissa, kastikkeissa. Paras resepti tofusta kuutiona on ehkä savuinen pasta carbonara tai sivustomme hittiresepti: kookos-tofukorma.

Tofusiivu


Tuo runsautta ja reippaasti kasviproteiinia. Toimii erityisesti täytetyissä eväsleivissä ja patongeissa, grillissä, ja burgereissa. Reilusti maustettuna maistuu erityisesti runsasta proteiinipläjäystä kaipaaville. Löydät täältä savutofupihvi-reseptin!

Revitty tofu (tai Jalotofu Paahtopalat)


Ei petä koskaan! Itse revitty, rapeaksi paistettu tofu tuo rakennetta, syvempää makua ja kiinnostavuutta esim pastaan, pizzaan, tacoihin ja tortilloihin ja keittoihin. Jos haluat olla nopea ja päästä helpolla, osta paketti käyttövalmiita Jalotofu Paahtopaloja ja nakkaa suoraan pannulle.

Vink vink! Kasvisruoka, josta lapset tykkäävät? Kokeile revittyä tofua (tai Jalotofu Paahtopala), rapeaksi paistettuna ja lisää melkein mihin vaan lasten herkkuruokaan proteiiniksi!