cropped-anni-penttila-1.jpg
07.10.2021

Toukokuussa 2021 maailman korkeimman vuoren, Mt. Everestin, huiputtanut Anni Penttilä kertoo vuosia kestäneestä valmistautumisestaan elämänsä fyysisesti raskaimpaan koitokseen. Vuosien tavoitteellinen treeni oli yksi osa tätä, mutta oikeanlainen ravinto proteiineineen on myös ratkaisevan tärkeää. Kasvisruokavalio osoittautui – jopa Annin itsensä yllättäen – juuri sellaiseksi! Huikean inspiroiva mimmi!

*Teksti julkaistu aluperin Annin Vuorenvarma-blogissa

Mount Everestin kiipeäminen on ollut yksi raskaimmista suorituksista, joita olen koskaan tehnyt. Liikkuminen ohuessa ilmanalassa on hidasta, mutta samanaikaisesti täytyy jopa haukkoa henkeä. Happea ei ole saman verran käytettävissä kuin kotona merenpinnan tasolla. Otin huiputuspäivänä yhden askeleen ja askeleen jälkeen jouduin pysähtymään hengittämään kaksi kertaa syvään. Raskaissa hetkissä minua auttoi jaksamaan ajatus, että olen valmistautunut maailman korkeimman vuoren kiipeämistä varten hyvin ja edelliset kahdeksan vuotta olen panostanut valmistautumiseen. Vaikka tuntui raskaalta, niin hetkeni olisi nyt.

Anni Penttilä
Kuva Mt. Everestin huipulta 8848,86 metriä (Anni Penttilä)

Valmistautuminen kohti korkeita vuoria sisältää paljon sekä henkistä että fyysistä valmistautumista. Yksi iso osa arkea on treenaaminen, sen ajoittaminen optimaalisesti ja palautuminen. Jotta jaksaa liikkua, täytyy myös syödä. Iso osa vuorikiipeilijän arkeani on ravitsevan ruuan sekä valmistaminen että syöminen.

Kasvispainotteinen ruokavalio

Olen viime vuosien aikana siirtynyt pikkuhiljaa kasvispainotteisempaan ruokavalioon. Muistan, kun lihaa jäljitteleviä tuotteita alkoi tulla ruokakauppojen hyllyille ja sitä myötä kiinnostuin kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja. Ennen viikon ruokaostokset sisälsivät useita paketteja jauhelihaa ja kanaa, mutta nykyään kyseiset tuotteet on korvaantunut erilaisilla kasviproteiineilla. Yksi käytetyin proteiininlähde on erilaiset Jalotofun kasvisproteiinit.

Olin ennakkoluuloinen ja ajattelin, että tarvitsen urheilijana lihaa ja kasvispainotteinen ruokavalio on hankala toteuttaa ja en tule ruoasta tarpeeksi kylläiseksi. Kuinka väärässä olen ollutkaan.

Sanon usein, että olen flexeterian ruokavalioltani. Syön kasvispainotteisesti aina, kun se on mahdollista ja helppoa, mutta en totaalisesti kieltäydy mistään. Pikkuhiljaa erityisesti itse kokattavat ruoat ovat muuttunut kasvisruoaksi. En kuitenkaan kuole jos Everestin kolmannessa yläleirissä 7100 metrissä retkiruokani sisältää lihaa, sillä siinä kohtaa ruoka on polttoainetta. Kaikki, mitä pystyn syömään, on energiaksi kiipeilyä varten.

Pienillä valinnoilla on merkitystä

Olen jo oman kiipeilyurani aikana ehtinyt näkemään, kuinka ilmasto muuttuu ja olosuhteet muuttuvat vuorilla koko ajan epävakaisemmaksi. Everestin reissulla ehdimme nähdä kahden sykloonin aiheuttaneet sääolosuhteet, poikkeuksellisen korkeat lämpöasteet ja toisaalta ennalta arvaamattomat tuulet. 

Toivon, että pystyisin kiipeilemään maailman upeimmilla vuorilla mahdollisimman pitkään ja näkemään vuoriston ihmeellisyyden mahdollisimman monelta jäätiköltä, seinämältä ja vuoren huipulta. Siksi olen päättänyt, että teen sellaisia muutoksia, jotka minun on helppo toteuttaa ja millaisiin asioihin pystyn vaikuttamaan.

Koen, että minun on ollut helppo muuttaa ruokailutottumuksia ja lopulta muutos on tullut pienin askelin eikä muutos lopulta tunnu edes kovinkaan dramaattiselta. Lihat ovat korvaantuneet tofutuotteilla, lihan korvikkeilla ja erilaisilla pavuilla tai linsseillä. 

Kasvisruoka tuntuu kropassa

Muutos kasvispainotteiseen ruokavalioon on tuntunut kevyeltä ololta kropassa. Palautuminen ja treeneissä jaksaminen on parantunut. Erityisesti iltapäivisin vaivanneet vatsaongelmat ovat hävinneet.

Tein jokin aika sitten ruokapäiväkirjaa useamman päivän ajan ja kävimme sen läpi ravitsemusterapeutin kanssa. Ideana oli tarkistaa, että kuinka paljon ruoasta tulee tällä hetkellä energiaa ja riittääkö se suhteessa harjoitusmääriin. Tällä hetkellä kasvispainotteinen ruokavalio täyttää hyvin vaatimukset urheilijan ravintona. Ravinto on kuitenkin yksi tärkeä osa palautumista ja sitä kautta harjoittelua ja lopulta unelmien tavoittelua vuorilla.

Jalotofu ja arkiruokaresepti

Jalotofun tuotteet löysin ensimmäisen kerran kaverin vinkin saattelemana. Kasvissyöjänä hän kertoi, että tekee “nakkikeittoa” Jalotofun savunmakuisesta tofusta. Resepti on sama kuin nakkikeitossa, mutta nakit vain korvataan savutofulla. Maku ja tuoksu oli hämäävästi hyvin samankaltainen kuin nakkikeitossa.

Pikkuhiljaa tofutuotteet ovat tulleet vakiovarusteiksi jääkaappiin. Pyrimme käymään kerran viikossa kaupassa, jolloin ostetaan koko viikon ruokatarvikkeet. Jalotofun tuotteissa on se hyvä puoli, että ne eivät pilaannu päivissä jääkaapissa ja tarvittaessa tofupalat voi myös pakastaa.

vegaanisen bolognesen raaka-aineet.
Bolognese-reseptin raaka-aineet

Lempituotteeni Jalotofun tuoteperheestä ovat maustettu Jalotofu Paahtopala ja Jalotofu Pehmeä. Paahtopaloja tulee käytettyä pääasiassa erilaisissa pastaruuissa ja kastikkeissa proteiinina. Pehmeää tofua laitan aina smoothieen tuomaan lisäproteiinia sekä samalla tofu tekee smoothiesta silkkisen pehmeää ja täyteläistä.

Arkena treenien jälkeen palautuminen lähtee nopeammin käyntiin, kun pääsee syömään kunnon ruoan. Monta kertaa viikossa tulee syötyä erilaisia pastoja, sillä ruoan on hyvä valmistua nopeasti mieluiten alle 20 minuutissa heti treenien jälkeen.

Tofun paistaminen rapeaksi.
Anni valmistamassa tofu-pastakastiketta

Annostele kastike pastan kanssa ja koristele tuoreella basilikalla. Voit halutessasi lisätä annoksen päälle parmesaania tai muuta itsellesi sopivaa juustoa.

Herkullinen tofu-bolognesen resepti.
Syömään!

Jalotofu on mukana matkassani kohti seuraavaa yli 8000 metrin vuoren kiipeämistä. Ilman monipuolista ja ravitsevaa ruokavaliota, en pystyisi harjoittelemaan ja palautumaan suuresta treenimäärästä.

Annin “vuorikiipeilijän kasvisbolognese-reseptin” löydät tästä linkistä!

Paras kasvispasta.

Lue myös blogikirjoituksemme “5 vinkkiä, joilla kasvisruoka tukee urheilijan kehitystä“, jossa käsittelemme mm. miten optimoida ravinto ja syöminen siten, että urheilusuoritukset ja pitkäaikainen kehitys ovat tavoitteiden mukaisia!