Vuorikiipeilijän retkieväät

Mitä retkimuonaa pakkaa Himalajankin huiputtanut vuorikiipeilijä Anni Penttilä mukaansa Lapin lumimaisemiin? Lue Annin vinkit Jalotofu Paahtopalojen käytöstä, kun halutaan valmistaa proteiinipitoista retkimuonaa hankien keskellä. 

*Teksti julkaistu aluperin Annin Vuorenvarma-blogissa

Olin syksyllä kiipeämässä Nepalissa ja Ama Dablamin jälkeen olen viettänyt talvea Ylläksellä. Päätös pidemmästä ajanjaksosta Lapissa syntyi jo kesällä ja heinäkuussa aloin etsimään majapaikkaa Ylläkseltä. Aina hetkittäin syksyn aikana kävi mielessä, että olikohan tämä oikea päätös. Ensimmäisen hiihtolenkin jälkeen Ylläksellä päätös tuntui jo täysin oikealta.

Skinnaamassa Keimiötunturilla, kuva: Salla Kalliokoski

Olen ollut Ylläksellä nyt kuusi viikkoa ja näiden viikkojen aikana olen ehtinyt hiihtämään, laskettelemaan rinteessä, vapaalaskemaan, jääkiipeilemään ja nauttimaan Lapin luonnosta. Olen viettänyt aikaa ulkona erilaisten aktiviteettien parissa ja mielessä on ollut valmistautuminen seuraavaa yli 8000 metrin vuoren kiipeämistä varten. Lähden Nepaliin huhtikuun alussa.

Talviolosuhteissa harjoittelu

Lappi on tarjonnut täydellisen mahdollisuuden harjoitella ja retkeillä talviolosuhteissa. Kuuden viikon aikana säät ovat vaihdelleet –30 asteen pakkasesta +5 asteen Föhn-tuulen aiheuttamaan lämpöaaltoon. 

Olen huomannut, että Suomen olosuhteet voivat olla todella kylmät ja ne tarjoavat täydellisen ympäristön vuorikiipeilyn. Sekä Lapissa että vuorilla kohtaa lumisadetta, vaihtelevia olosuhteita, kovia tuulia, paleltumisvaaraa ja viimaa. Lappi on tarjonnut säiden puolesta todellisen vuorisimulaattorin ja mahdollistunut kokonaisvaltaisen valmistautumisen seuraavaa reissua varten.

Pallastunturilla, kuva: Salla Kalliokoski

Ylläksellä on useita satoja kilometrejä hyvin hoidettua hiihtolatua, kymmeniä rinteitä ja läheltä löytyy useita tuntureita. Retkikohteita ja tekemistä riittää siis ihan lähimaastoissa. Lähistöllä sijaitsee myös useita eri paikkoja, joihin voi tehdä esimerkiksi päiväreissuja kuten Pallas.

Tällä hetkellä valmistautuminen kevään isoon vuorikiipeilymatkaan on siinä pisteessä, että olen lisännyt harjoitteluun myös kovempia lenkkejä. Alkuun harjoittelu keskittyi syksyn Ama Dablamin reissusta palautumiseen ja sen jälkeen on rakennettu taas peruskestävyyskuntoa. Nyt kovemmilla harjoituksilla on tarkoitus kasvattaa kuntoa entistä paremmaksi sekä vahvemmaksi.

Talviolosuhteissa harjoitellessa kannattaa pukeutua säänmukaisesti. Otan yleensä myös varavaatteita mukaan jos kylmä pääsee yllättämään. Repussa on kuumaa juotavaa ja evästä. Päiväretkille voi ottaa mukaan ruoanlaittotarvikkeet tai ruokatermarin, jonne voi lämmittää ruuan valmiiksi. Lisäksi taskulamppu ja puhelin, jossa on virtaa hätätapauksia varten.

Retkieväät talvella

Minulla on aina repussa mukana eväät, kun lähden maastoon retkelle. Talvella kaipaan erityisesti lämmintä juotavaa ja syötävää päivän aikana. Lämpimät eväät auttavat myös pitämään kylmän loitolla ja takaavat energiansaannin pitkän päivän aikana. 

Jos mahdollista, niin otan mukaan retkikeittimen ja ruokatarvikkeet. Jos kokkausmahdollisuutta ei ole, niin mukana on usein ruokatermari, johon teen lämpimän ruuan mukaan ja syön sen tauolla. Näiden lisäksi mukana on usein suklaata, pähkinöitä, karkkia tai vastaavaa nopeaa energiaa.

Kerroin aiemmin syksyllä, kuinka olen vaihtanut ruokavalioni kasvispainotteiseksi. Kasvisruoka näkyy myös retkieväissä talvella, sillä olen vaihtanut ruokavalion myös retkillä ja vuorikiipeilymatkoilla kasvispainotteiseksi.

Jalotofun Paahtopalat ovat lempituotteeni Jalotofun tuoteperheestä. Käytän tofupaloja arkiruoan tekemisessä, mutta myös retkillä tuomaan ruokaan proteiinia ja makua. Paahtopalat voi ottaa talvella mukaan sellaisenaan, sillä kylmässä säilytettävä tuote säilyy repussa erinomaisena retken ajan ennen valmistusta. Kesällä Paahtopalat voi pakastaa ennen retkeä ja ottaa pakastetun paketin mukaan, näin tofupalat sulavat rauhassa retken ajan ja pysyvät kylmänä kuten muutkin kylmäsäilytystä vaativat raaka-aineet ja ruoanlaittokermat, mutta ovat valmiina valmistusta varten kun sen aika tulee.

Paahtopalat ovat kätevä lisätä esimerkiksi nuudelien tai pastan sekaan ja ruoka valmistuu maastossa kymmenessä minuutissa ja keho pysyy toimintakykyisenä, kylläisenä ja lämpimänä koko retken ajan.

Valmistautuminen seuraavaa yli 8000 metrin vuorta varten

Lähden huhtikuun alussa Nepaliin ja tarkoitukseni on kiivetä seuraavalle yli 8000 metrin vuorelle. Tätä varten olen aloittanut harjoittelun jo keväällä Mt. Everestin kiipeämisen jälkeen. Ama Dablam oli syksyllä testi teknisestä maastosta ja siitä, miltä jyrkissä ja ilmavissa olosuhteissa kiipeily tuntuisi yli 6000 metrissä.

Jalotofu on mukana tukemassa matkaani kohti maailman korkeimpia vuoria.