JALOFOODS-VASTUULLISEN-HERKULLINEN

#Ykkösketjuun on uunituore yritysjärjestö Finnwatchin luotsaama kampanja, joka vaatii Suomeen ihmisoikeuksia koskevaa yrityslakia maamme seuraavan hallituksen ohjelmaan. Se velvoittaisi yritykset välttämään ja vähentämään toimintansa kielteisiä ihmisoikeusvaikutuksia. Mukana on yli 70 yritystä, kansalaisjärjestöä ja ammattiliittoa.

 

 

Jalofoodsilla meidän ei tarvinnut miettiä sekuntiakaan, että lähtisimmekö mukaan. Koska aihe on meillä yrityksemme DNA:ssa. 

 

1. Tutut ja vastuulliset tuottajat

Teemme läheistä ja läpinäkyvää yhteistyötä niin Brasiliassa toimivien reilun kaupan pienviljelijäkumppaneidemme kanssa, kuin kotimaistenkin tuottajien kanssa. Tämä siksi, että haluamme olla vakuuttuneita siitä, että perheyritykset joiden kanssa toimimme, jakavat samat vastuullisuusarvot kuin mekin. Näin voimme varmistua, että yrittäjät – kuten mekin – kokevat eettisyyteen perustuvaa ammattiylpeyttä ja työn iloa, ja että heidän työllistämänsä henkilöstö voi nauttia työstään, sekä sen mahdollistamasta elämästä.

 

2. Reilu kauppa

Valmistamme maailman ensimmäistä ja ainoaa reilun kaupan luomutofua ja luomutempeä. Reilun kaupan järjestelmä on lisäsinetti sille, että tunnemme koko tuotantoketjumme vieläkin syvemmin. Kuulumalla kansainvälisen kaupankäynnin oikeudenmukaisuutta valvovaan sertifiointijärjestelmään saamme lisäksi kolmannen osapuolen varmistuksen, että viljelijäkumppanimme ja näiden työntekijät saavat työstään reilun korvauksen. Koska meidän mielestämme jokaisella pitää olla mahdollisuus päättää omasta tulevaisuudestaan.

3. Valvotut tuotanto-olosuhteet

Vierailemme raaka-ainetuottajiemme luona tarvittaessa ja haluamme olla ajan tasalla viljelijäosuuskunnan ja sen jäsenten toiminnasta ja tilanteesta. Lisäksi teemme ulkopuolisia analyysejä toimintaan liittyvistä riskeistä. Näiden tarkoituksena on varmistaa, että tuottajamme sekä heidän työvoimansa työskentelevät olosuhteissa, joissa ihmisoikeuksien kunnioittaminen toteutuu kuin itseisarvo. Meille luomutuotanto on myös keskeinen osa ihmisen ja luonnon hyvinvoinnin kannalta tavoiteltavia tuotanto-olosuhteita.

 

#ykkösketjuun

“Omien tuotteiden takana on helppoa seistä, kun tietää miltä alueelta, millaisista olosuhteista ja keneltä raaka-aineet tulevat. Se on aitoa reiluutta”, sanoo Jalofoodsin toimitusjohtaja Stig Vesterlund
(kuvassa tutkimassa reilun kaupan luomusoijapapujamme vierailulla brasilialaisen perhetilakumppanimme luona). Lue Stigun tarina täältä.

4. Avoimuus ja aktiivisuus

Läpinäkyvyys ei jää vain kumppaneiden toiminnan vastuullisuudesta kertomiseen. Jakamalla tietoa Tammisaaren omasta tuotannostamme, logistiikastamme, energiankulutuksesta ja -tuotannostamme sekä kohta 30 vuotta muuttumattomana pysyneestä arvomaailmastamme haluamme avata vastuullista arkeamme kaikille. Uskomme esimerkin inspiroivaan voimaan matkalla kohti laajempaa muutosta.

 

5. Hiilijalanjälki

Ekologisuuteen ja ympäristön mahdollisimman pieneen kuormittamiseen perustuvat toimintaperiaatteemme vaikuttavat myös ihmisten ja ympäristön hyvinvointiin. Kaikkien tuotteidemme hiilijalanjälki asettuu alhaisimpaan mittausluokkaan. Tämä on kylmäsäilytystä vaativalle käyttövalmiille elintarvikkeelle erinomainen tulos. Se on erittäin pieni myös verrattuna mihin tahansa muuhun proteiininlähteeseen. Hiilijalanjälkemme eteen olemme tehneet paljon töitä ja toimintamme on alusta asti pohjautunut ekologiseen ja eettiseen ideologiaan. Sen sijaan on ollut jossain määrin yllättävää kuinka paljon laskelmat auttavat meitä yhä edelleen parantamaan toimintaamme. Tulevaisuudessa tulemme tuottamaan itse yhä enemmän käyttämästämme energiasta uusiutuvilla energianlähteillä, kuten biokaasulaitoksella.

 

Jalofoodsin erityinen ylpeydenaihe on Tammisaaressa sijaitsevan varastorakennuksen katolle rakennettu aurinkovoimala. Se asennettiin vuonna 2015 ja sen tuottama sähkö käytetään kokonaisuudessaan varastorakennuksen vieressä sijaitsevassa rakennuksessa tapahtuvaan Jalotofun ja Jalotempen tuotantoon.

#Ykkösketjuun -kampanjan tavoitteena on saada yritysvastuulaki kirjattua Suomen seuraavan hallituksen ohjelmaan. Kampanjaa koordinoi yritysjärjestö Finnwatch ja siihen voi lähteä mukaan myös yksityishenkilönä. Lisätietoa osoitteessa www.ykkösketjuun.fi.